ikgaverweg.reismee.nl

Eerste werkweek + Australia Day!

Hi!

De vorige keer dat ik een verhaal schreef waren Hannah en de kinderen nog niet thuis van de vakantie. Nu zijn ze dat wel! Ik voelde me gelijk meer op m’n gemak toen iedereen compleet was. Het voelt toch gek om in een huis te "wonen" terwijl alle originele bewoners nog niet eens thuis zijn. Deze week is het werken voor mij begonnen!! Ik ben hier nu 2 weken, maar afgelopen maandag startte ik officieel als au pair. Frank en Hannah moesten allebei aan het werk. Gelukkig werkt Hannah grotendeels thuis, waardoor ze me alles kan laten zien en me kan helpen. Dat doet ze trouwens heel goed, ik voel me totaal niet overvraagd of gestresst. Ze laat me alles op m'n eigen tempo doen, is supervriendelijk en ze vraagt constant hoe het met me gaat en of het allemaal lukt. Ze rijdt overal met me mee naartoe zodat ze me dingen kan laten zien. Ik vond het in het begin nog een beetje gek omdat je bij je gastouders in huis woont terwijl zij tevens je werkgevers zijn. Nu begrijp ik het wel wat beter, wanneer je werkt doe je alle taken waarvoor jij in huis bent genomen. Als je werkdag om is kun je gewoon relaxen in het huis, je mag alles eten en drinken, je hoeft niet te helpen met de kids als je daar geen zin in hebt en je kan de stad gaan verkennen of afspreken met vrienden. Ik werk trouwens ongeveer 35 uur per week. Maar wanneer ik vrij ben help ik ook in het huishouden, puur omdat ik er woon. Zo werkt dat gewoon.

De kinderen zijn heeeel lief! De oudste is Koen (spreek uit: Koën, Owen met een K ervoor), net 6 geworden. Hij houdt van superhelden, achterna gerend worden, Pokémon en filmpjes kijken op de iPad. Hij is echt een hartendiefje, zo knap met z'n donkere haar en bruine ogen! Maar hij houdt me tot nu toe nog wel op afstand. Denk dat hij wat tijd nodig heeft om aan me te wennen. De middelste is Lily, een meisje van 3. Ze voelt veel dingen heel goed aan, heeft veel aandacht nodig en ze weet wat ze wil! Gaaf hoe zo'n jong meisje al zo'n sterk en uniek karakter heeft. Ze houdt overigens van alles wat met Frozen te maken heeft, zingen, dansen en de iPad. Je had haar moeten zien toen ik Let It Go op de piano speelde en zong, ze danste de kamer door! De jongste is Albie, net 2 en echt een schatje. Hij kwijlt totdat z'n hele shirt nat is, vraagt constant om z'n speen en loopt altijd in willekeurige richtingen. Hij houdt van dansen, spelen en z'n broer en zus nadoen. En plassen en poepen, want dat doet hij dus in de luier. Die Esther mag verschonen. Joepie.

Zondag was Koens birthday party waarbij ik moest helpen. ’s Middags was ik vrij en ben ik naar het strand in Cronulla geweest met een meisje dat ik ken via Facebook. Er is een Facebook pagina voor au pairs die in the Shire wonen, waar regelmatig berichtjes worden geplaatst of er iemand zin heeft om af te spreken. Hierdoor begon ik te praten met Iina, ze komt uit Finland en is in december naar Sydney gekomen. Het klikte heel goed, we hebben de hele middag gekletst, gezeten op het strand en in Cronulla gewandeld. Deze week gaat ze op een mini vakantie naar Indonesië, maar volgende week spreken we sowieso weer af! Fijn om hier iemand te hebben die hetzelfde meemaakt. Maandag hebben we gezwommen in het zwembad in de tuin. Dinsdag heb ik ’s ochtends op Lily en Albie gepast, Koen had een karate dag ofzoiets. ’s Middags was ik vrij en ben ik naar een winkelcentrum gegaan om wat rond te kijken. Groot joh! Woensdag is mijn langste werkdag, van 8 tot 8. Die dag ben ik voor het eerst in m’n eentje met Lily en Albie naar het park geweest. Koen had een playdate met een vriendje. Het viel mee hoe eng het was. Er waren heel veel moeders en kinderen in het park omdat het nog zomervakantie is, dus als er iets gebeurt is er altijd wel iemand die ingrijpt. Australiërs zijn ook heel vriendelijk! Albie was gevallen van een speeltoestel, dus toen ik hem aan het troosten was kwam er een moeder naar me toe om te vragen hoe het ging. Heel fijn (: Daarna gingen we muffins bakken en spelen met klei. Gisteren (donderdag dus) was het Australia Day! Een nationale vrije dag waarop gevierd wordt dat Australië werd ontdekt. We hebben het gevierd door eerst met het hele gezin (+ au pair yay) naar het strand te gaan. Daarna gingen we barbequeën bij de ouders van Frank, waar de hele familie was. Daarna gingen we naar huis, maar de buren hadden ook een feestje waar de hele buurt welkom was. Daar zijn we dus ook nog even langsgegaan en heb ik alle buren ontmoet. Hele lieve open mensen, waarvan ik zeker weet dat ik bij ze terecht kan als ik wat nodig heb. Vanochtend heb ik Lily en Albie naar kindy gebracht (peuterschool). Vanmiddag gaan Hannah, Koen, hopelijk Frank (als hij klaar is met werken) en ik een fietstocht maken. Koen heeft een nieuwe fiets gekregen voor zijn verjaardag en die gaan wij even uitproberen. Het schijnt een mooie tocht langs de kust te zijn, dus ik ben heel benieuwd! Zin in (:

De tijd gaat zo gek. Het voelt alsof ik hier al een lange tijd ben, maar tegelijkertijd voel ik me nog heel nieuw. Vanaf nu ga ik proberen meer in het moment te zijn, zodat de tijd niet zo voorbij vliegt. In de tijd dat ik hier ben heb ik wat dingen bijgehouden die me zijn opgevallen:

  • De Australiërs die ik heb ontmoet vinden hun hoofdstad Canberra maar niks. Het ligt wat meer landinwaarts, waardoor er geen strand in de buurt is om te chillen en dus vinden ze dat daar niks te doen is. Ze missen ook de zeewind waardoor het er altijd warm is.
  • Van waar ik woon is de stad ruim een half uur reizen met de trein en het dichtstbijzijnde strand 20 minuten rijden met de auto. Yay!
  • De mooiste vogels zie je hier in het wild, cookaburra’s, kaketoe’s, koningspapegaaien, rosetta’s, kleine papegaaitjes… Heel gaaf.
  • The best time a day is ’s avonds na het eten, tussen ongeveer 19:00 en 21:00 uur. Stel je je een zwoele zomeravond voor in Nederland tussen 21:00 en 23:00 uur. Precies dat gevoel, maar nog veel beter. De vogels laten van zich horen, cookaburra’s lachen, papegaaien vliegen in het rond, krekels en insecten maken hun geluidjes, de lucht koelt af en alles is gewoon even heerlijk. Vooral als de kinderen ook nog eens liggen te slapen. Dan is het helemaal perfect.
  • Het in huis nemen van een au pair is in Australië niet zo vreemd. Als je hier je kind naar een kinderdagverblijf brengt, dan moet je hem/haar voor een hele dag brengen. Een halve dag is niet mogelijk, ook als je zelf maar een halve dag werkt. Hierdoor moet je dus veel betalen voor kinderopvang terwijl dat in soms niet eens nodig is. Een au pair is daarom in sommige gevallen goedkoper dan de kinderopvang!
  • Sydney is ongeveer zo groot als de provincie Utrecht. Het is verdeeld in districts, en daarin zijn weer kleine wijken. Van klein naar groot gaat het dus als volgt: Wij wonen in Yarrahwarrah (de wijk) in Sutherland Shire (district) in Sydney (stad), New South Wales (deelstaat) in Australië (land) in Oceanië (continent).
  • Elke kamer in het huis heeft een ventilator aan het plafond. Dat, of aiconditioning.
  • Het water heeft een gek geurtje wanneer het uit de kraan of douche komt, een beetje rioolachtig. Even laten stromen en het is weg. Gelukkig smaakt het wel prima, je kan het gewoon drinken. Het is gewoon een aparte geur.
  • Een volle tank kost hier slechts $60!!! Dat is ongeveer €42! Let’s go roadtrippingggg!
  • Sowieso vind ik het leven hier niet duur. Dat hoor je toch altijd? Dat Australië zo duur zou zijn? Een huis kopen is inderdaad heel duur, en sommige producten zijn duur. Ook eten en drinken in restaurant is misschien iets duurder dan in Nederland. Het leven zelf, not so much. Alles lijkt duur omdat de Australische dollar minder waard is dan de euro, maar als je het omrekent naar euro’s dan valt het allemaal reuze mee.
  • De Australische marktplaats.nl is gumtree.com.au
  • Ze koken hier niet met olijfolie of zonnebloemolie, maar met Australische canola oil oftewel koolzaadolie.
  • Mijn naam spreken ze uit als Esthah.
  • De buren die ik gisteren heb ontmoet vroegen zich af of ik verloofd ben, omdat ik ringen om mijn ringvingers draag. In Nederland zou niemand zich daar druk om maken, maar hier zijn engagement ringen echt een big deal!

Oke dan! Dat was het wel weer. Nu even lunchen en dan op avontuur op de fiets! Fijne dag allemaal (:

Liefs (:

Reacties

Reacties

Rolinka

Hey, wat weer een mooi verhaal. We krijgen nu goed beeld van hoe het daar is. Ik ben zo blij dat je je goed voelt in het gezin! Liefs, mama!

Ina

Leuk, die verschillen die je beschrijft, met name o.a over die ringen haha.
Groetjes uut Emmen!

Els van Houwelingen

Leuk Esther hoor om je verhalen te lezen. En helemaal mooi dat het je zo goed bevalt. Geniet er maar van. Groetjes ook van Harjo

Oma en Opa

Wat leuk om jouw prachtige verhaal te lezen en mee te beleven.
Liefs Oma en Opa.

Opa en oma

Wat schrijf je prachtige verhalen over je verblijf in Sydney. We beleven het helemaal mee.
Liefs, opa enoma

Hellen

Leuk verhaal Esther!! Genieten dus!

Joke

Wat weer een boeiend vertelsel Esther. Fijn dat het je zo goed bevalt. Geniet er van!

Hetty

Je kunt het mooi overbrengen wat je allemaal beleeft daar. Ik zie het zo voor me! Geniet er lekker van he..enneh, stiekem ben ik best wel een beetje jaloers ;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!