ikgaverweg.reismee.nl

Sneak peek in mijn au pair life!

Het lijkt me leuk om een normale werkdag vast te leggen! Hiervoor neem ik de woensdag, dit is de dag van de week dat ik alle drie de kids heb. Het is tevens mijn langste werkdag. Graag je aandacht voor het feit dat ik alles wat ik doe op die manier doe met een reden. Het kan zijn dat mij gevraagd is om taken op een bepaalde manier uit te voeren. Het kan ook zijn dat iets in mijn ogen het beste werkt voor het kind of voor het gezin. Als iets onduidelijk is of je vraagt je af waarom ik iets doe dan hoor ik dat graag! (: Goed, komt ie!

7:00 am – 8:00 am: De wekker gaat. Vaak zijn de kinderen al wakker en hoor ik ze in de keuken, maar soms slaapt er nog eentje dus ik doe erg zachtjes. Ik kies mijn kleren voor vandaag, loop door de gang langs de kinderkamers naar de speelkamer. Koen (6) zit daar altijd tv te kijken of filmpjes te kijken op z’n tablet. In de speelkamer is mijn badkamer, hier douche ik en maak ik me klaar. Daarna loop ik door de speelkamer en de gang naar de keuken om daar te ontbijten. De kinderen zijn meestal blij om me te zien, vooral Albie (2) vindt het regelmatig nodig om iedereen in te lichten over het feit dat ik wakker ben. Dat klinkt zo: “Esthah ah-wake! Esthah ah-wake!” (Esther’s awake – Esther is wakker). Hannah is bezig met het ontbijt van de kinderen en Frank is al de deur uit. Ik ontbijt en zorg dat ik klaar ben om 8:00 uur, dan start namelijk mijn werkdag. (Niet dat mijn gastouders daar streng op zijn, ik wil zelf gewoon m’n spullen voor elkaar hebben voor werktijd!)

8:00 am – 9:00 am: Werken begint! Ik heb een uur om de volgende taken te verrichten: Koen’s lunch klaarmaken, waterfles vullen en in z’n schooltas stoppen. Lily’s (3) danstas klaarleggen, waterfles vullen en erin stoppen. Albie’s waterfles vullen en in mijn tas stoppen. Kids in de kleren krijgen, al helpen Hannah en Frank daar ook vaak wel bij, het is maar net hoe de ochtend loopt. Kinderbedden opmaken en kinderkamers netjes maken. Eventueel een was in de machine doen en er na 50 minuten uithalen en ophangen. Snacks inpakken voor Lily en Albie. Tassen in de auto leggen. Zorgen dat Koen z’n pet niet vergeet (kinderen dragen schooluniformen + pet, zonder pet mag je niet buiten spelen). Kinderen entertainen. Vaak is Hannah sowieso thuis en Frank soms ook, zij zorgen meestal voor het ontbijt en de kleren. Ik doe de taken er omheen, zoals alles netjes houden en zorgen dat alle spullen klaar zijn.

9:00 am – 10:00 am: Let’s go! Iedereen schoenen aan, tassen mee, wie is er als eerste in de auto? Waar zijn mijn autosleutels… Heb ik alles? Oh ja, de luiertas… Op dit punt kan er van alles misgaan. Albie kan opeens een poepluier krijgen. Alle drie de kids kunnen ineens allemaal op het knopje van de garagedeur willen drukken. Ze kunnen het niet eens zijn over wie in welk kinderzitje mag zitten. Ze kunnen boos worden omdat de riem te strak zit. Koen’s pet kan kwijt zijn. Albie kan zeuren om z’n speen die hij eigenlijk allang niet meer mag hebben (hij is al 2). Je kunt het zo gek niet bedenken. Ik hoop op het beste en het gaat goed vandaag. Koen kan zelf zijn gordel vastdoen, Lily en Albie help ik in hun kinderzitjes en ik maak hun riemen vast. Gauw mama een knuffel geven en dan gaan we. Oh, toch niet, Lily wil mama nog een mop vertellen (ja, zo gaat dit echt). Koen moet om 9:25 op school zijn, de school is 5 minuten rijden, in Loftus. “Moet lukken als je om 9 uur weggaat!” hoor ik je denken. Haha. (Sarcasme.) Eerst nog een parkeerplek vinden zo dicht mogelijk bij de school. Dan moet ik de tweezits buggy uit de kofferbak halen en ervoor zorgen dat Lily en Albie er veilig in zitten. Lily wil natuurlijk weer zelf lopen, eigenwijs ding. Goed. Kofferbak dicht, kinderen op de stoep, om de auto heen lopen en de sleutel in het slot omdraaien zodat hij op slot gaat. De bestuurdersplek zit rechts en de afstandsbediening van het slot is stuk dus ik moet steeds omlopen om de auto op slot te doen en de kinderen in veiligheid houden tegelijkertijd. Koen is al vooruit gelopen. Hoppa, gaan met die banaan. Lily, houd je vast aan de buggy, er zijn hier overal auto’s. En hoge heuvels. Heuvel op met een buggy en een kind, love it (kom op bilspieren!). Koen, wacht op ons! Als we bij school zijn zoekt Koen zijn vriendjes op, wij kijken hem nog even na en daarna gaan we naar de auto. (Dit gaat trouwens niet altijd zo, soms rijd ik wat verder door en drop ik Koen en z’n schooltas gewoon bij de ingang. Doei. Veel plezier. Haha.) Nu gaan we Lily naar Engadine brengen, daar is haar dancing class. Dit gaat allemaal soepel in de auto, Lily kletst wat en zingt Let It Go van Frozen, Albie kijkt stilletjes rond. Als we in Engadine zijn parkeer ik de auto, laat de kinderen eruit, breng ze in veiligheid, loop om de auto heen om hem op slot te draaien, loop terug, neem ze bij de hand en loop naar de dansstudio. Lily kleedt zich om en gaat dan naar binnen. Albie en ik lopen naar een park met speeltuin wat erg dichtbij is.

10:00 am – 11:00 am: Albie en ik zijn in het park en Albie speelt daar wat. Soms halen we wat lekkers bij de bakker, een koekje of zo. Om half 11 lopen we terug naar de dansstudio om Lily op te halen. Om kwart voor 11 is zij klaar, ik kleed haar om en we lopen naar de auto. Soms neem ik hen eerst weer mee terug naar de speeltuin zodat Lily ook nog even kan spelen.

11:00 am – 12:00 am: We rijden naar huis. Hopelijk valt Albie niet in slaap in de auto, dat is altijd zo lastig als ik hem eruit moet halen. Hij moet eerst namelijk nog lunchen en daarna kan hij pas naar bed. Het gebeurt toch, als we thuis zijn moet ik hem met zijn slaaphoofdje de auto uittillen. Gelukkig is hij niet al te chagrijnig. Als we binnen zijn geef ik Albie en Lily yoghurt uit zo’n knijpzakje te eten en bedenk ik gauw iets voor ze om te doen, kleuren, een spelletje doen, buiten met de watertafel spelen of desnoods een filmpje op de tablet of tv (downtime). Ik kan dan even lunch voorbereiden. Dit duurt al-tijd langer dan gepland want oh man, wat hebben deze twee veel aandacht nodig.

12:00 am – 1:00 pm: Als ze dan eindelijk aan tafel zitten met een lunch die is goedgekeurd (want oh ja, hier kunnen ook vlammende discussies uit voortkomen) is alles rustig en eten ze netjes. Na de lunch vermaak ik ze meestal nog even, ik probeer Albie voor 1 uur in bed te leggen. Hij slaapt namelijk 2 uur per dag en om 3 uur moeten we Koen weer ophalen. Ik zing twinkle twinkle little star voor hem en hij slaapt gelukkig al snel. Lily heeft downtime,hier vermaakt zichzelf even een uurtje, ze kijkt tv of iets op de tablet. Ondertussen leg ik de kleispullen op de keukentafel, ik weet namelijk dat ik straks begin met het koken van het avondeten, en ze zal zich na een uurtje wel weer vervelen en iets anders willen doen. Zo heb ik de volgende activiteit al klaarliggen en kan ik me focussen op het eten.

1:00 pm – 2:00 pm: Dit werkt perfect! Ik ruim de lunch af en begin met koken. Na een tijdje wordt Lily zeurderig omdat ze zich verveelt, ik vraag of ze wil kleien en zodra ze alles klaar ziet staan is ze enthousiast. Pfiew. Ik kan lekker rustig koken. Heerlijk momentje voor mezelf.

2:00 pm – 3:00 pm: Als alles klaar is laat ik het eten staan voor vanavond, maak ik de keuken schoon en klei ik even met haar. We delen een appel. Daarna haal ik Albie uit bed. Hij heeft altijd even tijd nodig om wakker te worden, dus ik laat hem nog even op schoot zitten. Vandaag is hij echter al snel wakker, hij wil direct beginnen met kleien als hij alle kleispullen ziet. Lang is hij hier niet mee bezig want Lily is met iets anders aan het spelen en dat wil hij dan natuurlijk automatisch ook! Ik ruim ondertussen de klei maar op… Meestal laat ik ze dat zelf doen, maar nu zijn ze nog lief aan het spelen en als ik het hen laat opruimen duurt het zo allemachtig lang… Daarna schoenen aan. Dat willen ze niet. Zucht, stelletje… Dan maar omkopen met een snoepje. Wie zijn schoenen aanheeft krijgt er eentje! Daar trapt slimme Albie niet in, dus ik neem zijn schoenen mee in de auto. Op naar school!

3:00 pm – 4:00 pm: We parkeren de auto het liefst zo dicht mogelijk bij school. En ook zo dicht mogelijk bij de speeltuin tegenover de school. Daar ben ik namelijk van plan naartoe te gaan nadat we Koen hebben opgehaald. Albie, schoenen aan. Ik neem Lily en Albie aan de hand mee naar de school en wachten op Koen. Op het plein kom de Engelse au pair van vrienden van Hannah en Frank ook tegen. Zij heeft ook drie kinderen onder haar hoede die precies dezelfde leeftijd zijn als Koen, Lily en Albie. Ik kom haar vrijwel altijd tegen op het schoolplein op de dagen die ik werk. Ideaal, kunnen we samen naar het park enzo. De kinderen vinden het maar al te leuk samen! Koen is vrij om 3:25 pm en daarna gaan we naar de speeltuin. In de speeltuin vermaak ik ze zo lang mogelijk. Ik doe alles om tijd te rekken. Als we naar huis gaan wil ik namelijk direct met het avondeten beginnen en geen activiteiten meer voor ze hoeven te bedenken, dat gaat namelijk een stuk lastiger met 3 kids in plaats van 2. In plaats van lief samenspelen gaan ze alleen maar irriteren. Het lukt me vandaag om ze tot half 5 bezig te houden.

4:30 – 5:00 pm: Tijd om naar huis te gaan. Ik leg puzzels en ander speelgoed voor ze klaar om mee te spelen. Hierdoor kan ik het eten wat ik vanmiddag heb klaargemaakt opwarmen en de tafel dekken.

5:00 pm – 6:00 pm: Samen met Albie haal ik de was die Hannah vanochtend heeft opgehangen van de lijn. Ik haal de was eraf, geef hem de wasknijpers en hij doet ze in het mandje. Teamwork! Koen en Lily zijn ook buiten komen spelen. Ik doe nog wat dingen in en om het huis. Frank en Hannah komen beneden, zij hebben de hele dag boven of buitenshuis gewerkt. We eten vandaag voor het eerst op een doordeweekse dag met z’n allen! Normaal gesproken eten de kids eerst en de volwassenen daarna. Hannah en Frank helpen meestal met het eten van de kinderen, soms doe ik het alleen.

6:00 pm – 7:00 pm: Tijd om te eten! We eten samen. Gezellig!

7:00 pm – 8:00 pm: Hannah en Frank nemen de kids van me over na het eten. Ze spelen met ze, doen ze daarna in bad en in bed. Ik ruim ondertussen de tafel af, doe de afwas en help waar ik kan. Daarna ben ik vrij!

8:00 – 9:00 pm: Ze liggen in bed. Om de beurt komen Hannah en Frank de loungeroom(woonkamer) binnen. Ik zit tv te kijken. We kletsen nog even over vandaag en van alles en nog wat. Dan kijken we Married at First Sight(I love dit programma).

9:00 – 10:00 pm: Hannah schenkt een wijntje voor me in. Die heb ik verdiend! Dit is de eerste woensdag dat ik aan het einde van de dag niet compleet gesloopt ben. Dankzij een goede planning. Ik ben blij (:

10:00 – 10:30 pm: Om half 11 ga ik naar bed. Morgen ben ik vrij maar ga ik niet uitslapen! Hannah gaat morgen om 9 uur ’s ochtends Koen naar school brengen met de auto en ik wil graag een lift naar het station. Ik heb namelijk afgesproken met twee Nederlandse meisjes bij Bondi Beach. Slaap lekker!

Dit was het programma van vandaag. Vaak ziet de woensdag er ongeveer zo uit, afhankelijk van wat voor activiteiten ik voor ze gepland heb. Soms hebben we een playdate met het jongetje van een andere au pair uit de buurt. Soms gaan we muffins bakken in de middag. Het ligt er allemaal maar net aan. Maandagen, dinsdagen, vrijdagen en zaterdagen zien er trouwens ook allemaal weer anders uit, omdat ik die dagen andere uren werk. Zoals je ziet doe ik een heleboel samen met Hannah en Frank. De samenwerking verloopt erg goed. Ik heb het helemaal naar mijn zin en had geen beter gastgezin kunnen wensen!

Reacties

Reacties

Rolinka

Druk, druk, druk.....het leven van een au pair gaat niet over rozen ;).
Mama

Joke

Dat was een lange dag. Leuk om te lezen wat je dan allemaal moet en mag. En kennelijk geniet je er ook van. Fijn Esther.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!